Cultural Differences
읽고, 토론하고, 글짓기
학문적 기법을 이용하여 문화를 탐구하고 이해하기
Level: 중-상급과 상급 수준의 영어 학습자
Samples
Introduction
Unit One
이 책의 내용과 특색
이 책은 내용-기반의 대학 진학 준비 과정으로서, 광범한 학문적 기법을 소개하는 동시에 그것을 이용하는 실전 연습 문제를 제공한다. 그것은 문화적으로 다양한 환경과 공동체에서 살고 있거나 앞으로 살게 될 영어 학습자와 영어가 모국어인 사람들에게 매우 유익한 교재이다.
이 책의 내용은 흔히 언어-문화 연구에서 등한시되고 있는 영역에 초점을 맞추었다. 이 영역에서는, 학습자들이 서로의 언어와 문화를 이해하지 못할 경우, 실제로 혼동, 오해, 오인, 그리고 가끔은 적개심 등이 발생하고 있기 때문이다.
문화적 차이를 다룬 이 책은 중-상급과 상급 수준의 영어 학습자뿐 아니라, 언어 학습자는 아니지만, 다른 문화적 배경을 지닌 사람들과 교유하는 청년과 장년층의 젊은이들을 위해서, 예를 들면, 다양한 민족적, 문화적 배경을 미국인들이 함께 공부하고, 일하고, 또한 생활하는 경우에 도움을 줄 수 있도록 써 놓은 교재이다.
이 책의 또 하나의 특징은 그것이 실제로 2권의 책으로 되어 있다는 점이다, 즉 기본 교과서와 복사 가능한 보충 교재로 되어 있다. 기본 교과서는 단독으로 사용될 수 있다. 두 권의 책을 함께 사용하기 때문에 더욱 도전적인 계획을 세워 학습 활동을 수행할 수 있다. 왜냐하면, 복사 가능한 보충 재료들을 사용하여, 학습자들은 집산주의(集産主義)와 개인주의(個人主義) 문화권의 사람들이 어떻게 그리고 왜 다른지 심층적 탐구를 할 수 있기 때문이다.
14개의 단원들은 각각 이 기본 양식을 따른다. 기본 교재에서는: ∗ 서로 다른 문화 간의 오해를 구하고 이해하기 위한 독서 ∗ 비판적인 독서에 초점을 맞춘 학습 안내서: ∗ 학문적인 어휘의 학습과 연습 ∗ 소집단 및 전 학급의 토론을 위한 준비 과정 (보충 교재에 들어 있는 연습 문제 활용) ∗ 학문적인 양식의 작문 기법, 그리고 ∗ 다음 단원에 대한 예습. 또한, 보충 교재는 다음 내용을 포함한다 ∗ 응용된 교실 외의 상호작용 식 학습 활동과 그 응용 ∗ 퀴즈, 그리고 ∗ 해답.
Contents
Introduction ... vii
Section 1 Why Collectivists and Individualists Behave Differently ... 1
Unit 1 ♦ Norms: Normal behavior in a culture ... 1
Writing technique: Introduce your answers ... 14
Unit 2 ♦ 2.1 Collectivism and Individualism: Determining which you are ... 19
2.2 Collectivism and Individualism: Group-oriented vs. self-oriented ... 22
Writing technique: Use your own words to explain information from a source ... 31
Unit 3 ♦ 3.1 Reasons for the Norms in Collectivist Cultures: Needing to work together ... 35
3.2 Reasons for the Norms in Individualist Cultures: Less need for a support group ... 36
3.3 In-groups: People who affect our behavior ... 36
3.4 In-groups: Close vs. casual relationships ... 37
Writing technique: A technique for writing good paraphrases ... 48
Unit 4 ♦ 4 Conformity: Advantages of fitting in ... 51
Writing technique: Refer to a source ... 60
Unit 5 ♦ 5.1 Tight and Loose Cultures: Advantages and disadvantage if strict rules of behavior ... 64
5.2 Distributing Money: Need vs. merit ... 67
Writing technique: Impress your instructor by explaining something that was interesting to you ... 75
Section 2 Why Collectivists and Individualists Interact Differently ... 79
Unit 6 ♦ 6.1 Forming In-groups: Needing or not-needing party skills ... 79
6.2 Complimenting: A technique for joining a new group ... 81
Writing technique: Give examples from your experiences or from your culture or country ... 88
Unit 7 ♦ 7.1 Context: A lot or a little common background ... 92
7.2 Non-verbal Cues: Speaking directly or indirectly ... 94
7.3 Saving Face: Avoiding enbarrassment ... 96
Writing technique: Give your opinion and support it with source information (Part 1) ... 105
Unit 8 ♦ 8.1 Sending Messags: How it is said rather than what is said ... 110
8.2 Expressing Opinions: Honesty vs. harmony ... 112
Writing technique: Give your opinion and support it with source information (Part 2) ... 118
Unit 9 ♦ 9.1 Resolving Conflicts: Meet separately or face-to-face ... 121
9.2 Handling Personal Problems: Confrontation, submission, or compromise ... 122
Writing technique – Reflection paper: Tell what was new to you and what you learned from the source ... 131
Unit10 ♦ 10.1 Smile: Happiness, embarrassment, and other emotions ... 135
10.2 Silence: Showing strength or rejection ... 135
10.3 Tallents: Modesty vs. bragging ... 136
Writing technique – Techniques for writing a reflection paper: Tell what is important or significant about the source information ... 143
Section 3 How Collectivists' and Individualists' Perceptions are Different ... 147
Unit 11 ♦ 11.1 Attribution: Explanation for personal success or failure ... 147
11.2 Effort vs. Ability: Cause of misunderstanding ... 151
Writing technique:
Tell what is new to you and what you learned
Tell what was significant and important ... 158
Unit 12 ♦ 12 Fundamental Attribution Error: Explanation of others' behavior ... 164
Writing technique: Use the sandwich technique ... 174
Unit 13 ♦ 13.1 Groups: Group responsibility vs. individual responsibility ... 182
13.2 Relationships: Horizontal vs. vertical ... 182
13.3 Choosing a Mate: Most important characteristics ... 184
Writing technique: Apply the sandwich technique ... 192
Unit 14 ♦ 14.1 Facial Expressions: Smile and frown ... 198
14.2 Feeling Emotions: Pride, shame, guilt, frustration ... 199
14.3 Happiness: Different causes ... 201
Writing technique: Synthesize two sources in a paper ... 209
References ... 217
Cultural Differences
읽고, 토론하고, 글짓기
학문적 기법을 이용하여 문화를 탐구하고 이해하기
Level: 중-상급과 상급 수준의 영어 학습자
Samples
Introduction
Unit One
이 책의 내용과 특색
이 책은 내용-기반의 대학 진학 준비 과정으로서, 광범한 학문적 기법을 소개하는 동시에 그것을 이용하는 실전 연습 문제를 제공한다. 그것은 문화적으로 다양한 환경과 공동체에서 살고 있거나 앞으로 살게 될 영어 학습자와 영어가 모국어인 사람들에게 매우 유익한 교재이다.
이 책의 내용은 흔히 언어-문화 연구에서 등한시되고 있는 영역에 초점을 맞추었다. 이 영역에서는, 학습자들이 서로의 언어와 문화를 이해하지 못할 경우, 실제로 혼동, 오해, 오인, 그리고 가끔은 적개심 등이 발생하고 있기 때문이다.
문화적 차이를 다룬 이 책은 중-상급과 상급 수준의 영어 학습자뿐 아니라, 언어 학습자는 아니지만, 다른 문화적 배경을 지닌 사람들과 교유하는 청년과 장년층의 젊은이들을 위해서, 예를 들면, 다양한 민족적, 문화적 배경을 미국인들이 함께 공부하고, 일하고, 또한 생활하는 경우에 도움을 줄 수 있도록 써 놓은 교재이다.
이 책의 또 하나의 특징은 그것이 실제로 2권의 책으로 되어 있다는 점이다, 즉 기본 교과서와 복사 가능한 보충 교재로 되어 있다. 기본 교과서는 단독으로 사용될 수 있다. 두 권의 책을 함께 사용하기 때문에 더욱 도전적인 계획을 세워 학습 활동을 수행할 수 있다. 왜냐하면, 복사 가능한 보충 재료들을 사용하여, 학습자들은 집산주의(集産主義)와 개인주의(個人主義) 문화권의 사람들이 어떻게 그리고 왜 다른지 심층적 탐구를 할 수 있기 때문이다.
14개의 단원들은 각각 이 기본 양식을 따른다. 기본 교재에서는: ∗ 서로 다른 문화 간의 오해를 구하고 이해하기 위한 독서 ∗ 비판적인 독서에 초점을 맞춘 학습 안내서: ∗ 학문적인 어휘의 학습과 연습 ∗ 소집단 및 전 학급의 토론을 위한 준비 과정 (보충 교재에 들어 있는 연습 문제 활용) ∗ 학문적인 양식의 작문 기법, 그리고 ∗ 다음 단원에 대한 예습. 또한, 보충 교재는 다음 내용을 포함한다 ∗ 응용된 교실 외의 상호작용 식 학습 활동과 그 응용 ∗ 퀴즈, 그리고 ∗ 해답.
Contents
Introduction ... vii
Section 1 Why Collectivists and Individualists Behave Differently ... 1
Unit 1 ♦ Norms: Normal behavior in a culture ... 1
Writing technique: Introduce your answers ... 14
Unit 2 ♦ 2.1 Collectivism and Individualism: Determining which you are ... 19
2.2 Collectivism and Individualism: Group-oriented vs. self-oriented ... 22
Writing technique: Use your own words to explain information from a source ... 31
Unit 3 ♦ 3.1 Reasons for the Norms in Collectivist Cultures: Needing to work together ... 35
3.2 Reasons for the Norms in Individualist Cultures: Less need for a support group ... 36
3.3 In-groups: People who affect our behavior ... 36
3.4 In-groups: Close vs. casual relationships ... 37
Writing technique: A technique for writing good paraphrases ... 48
Unit 4 ♦ 4 Conformity: Advantages of fitting in ... 51
Writing technique: Refer to a source ... 60
Unit 5 ♦ 5.1 Tight and Loose Cultures: Advantages and disadvantage if strict rules of behavior ... 64
5.2 Distributing Money: Need vs. merit ... 67
Writing technique: Impress your instructor by explaining something that was interesting to you ... 75
Section 2 Why Collectivists and Individualists Interact Differently ... 79
Unit 6 ♦ 6.1 Forming In-groups: Needing or not-needing party skills ... 79
6.2 Complimenting: A technique for joining a new group ... 81
Writing technique: Give examples from your experiences or from your culture or country ... 88
Unit 7 ♦ 7.1 Context: A lot or a little common background ... 92
7.2 Non-verbal Cues: Speaking directly or indirectly ... 94
7.3 Saving Face: Avoiding enbarrassment ... 96
Writing technique: Give your opinion and support it with source information (Part 1) ... 105
Unit 8 ♦ 8.1 Sending Messags: How it is said rather than what is said ... 110
8.2 Expressing Opinions: Honesty vs. harmony ... 112
Writing technique: Give your opinion and support it with source information (Part 2) ... 118
Unit 9 ♦ 9.1 Resolving Conflicts: Meet separately or face-to-face ... 121
9.2 Handling Personal Problems: Confrontation, submission, or compromise ... 122
Writing technique – Reflection paper: Tell what was new to you and what you learned from the source ... 131
Unit10 ♦ 10.1 Smile: Happiness, embarrassment, and other emotions ... 135
10.2 Silence: Showing strength or rejection ... 135
10.3 Tallents: Modesty vs. bragging ... 136
Writing technique – Techniques for writing a reflection paper: Tell what is important or significant about the source information ... 143
Section 3 How Collectivists' and Individualists' Perceptions are Different ... 147
Unit 11 ♦ 11.1 Attribution: Explanation for personal success or failure ... 147
11.2 Effort vs. Ability: Cause of misunderstanding ... 151
Writing technique:
Tell what is new to you and what you learned
Tell what was significant and important ... 158
Unit 12 ♦ 12 Fundamental Attribution Error: Explanation of others' behavior ... 164
Writing technique: Use the sandwich technique ... 174
Unit 13 ♦ 13.1 Groups: Group responsibility vs. individual responsibility ... 182
13.2 Relationships: Horizontal vs. vertical ... 182
13.3 Choosing a Mate: Most important characteristics ... 184
Writing technique: Apply the sandwich technique ... 192
Unit 14 ♦ 14.1 Facial Expressions: Smile and frown ... 198
14.2 Feeling Emotions: Pride, shame, guilt, frustration ... 199
14.3 Happiness: Different causes ... 201
Writing technique: Synthesize two sources in a paper ... 209
References ... 217